Ahenk Nedir?
z Ahenk; uyum demektir.
z Şiirde ahenk,
birbiriyle uyumlu seslerin, belli bir ritimle bir arada bulunmasıyla sağlanır.
z Ritim:
- Bir
dizede vurgu, uzunluk veya ses özelliklerinin düzenli bir biçimde tekrarlanmasından
doğan ses uyumudur.
Şiirde Ahengi Sağlayan Ses ve Ritim
Unsurları
A) UYAK (Kafiye)
Ne
olur dur, yağma kar
Sılada bekleyenim var
Şiirde dizelerin sonunda yinelenen, aynı
görevde olmayan ek ya da seslerdir.
B) REDİF
Gurbet
o kadar acı
Ki ne varsa içimde,
Hepsi bana yabancı,
Hepsi başka biçimde!
Dize sonlarında yazılışları, anlamları ve
görevleri aynı seslerin oluşturduğu uyumdur.
Uyak (Kafiye) Çeşitleri
1-Yarım Uyak
Tek ses benzerliğiyle gerçekleşir.
Dinle
şu yüreğim ne söyler,
Hep
seni sevdim, ey yar
2-Tam Uyak (Kafiye)
İki sesin benzeşmesinden oluşan uyaklardır.
Bu
rüzgâr her vakit böyle esmeyecek,
Gökte bulut, suda yelken, dalda çiçek.
3-Zengin Uyak (Kafiye)
Üç veya daha fazla sesin benzeşmesiyle
oluşur.
Ertesi
gün başladı gün doğmadan yolculuk
Soğuk
bir mart sabahı... Buz tutuyor her soluk
4-Cinaslı
Uyak (Kafiye)
Dize sonlarında yazılışları ve söylenişleri
aynı, anlamları farklı sözcüklerle yapılan uyaktır.
Niçin
kondun a bülbül Kapımdaki asmaya
Ben
yârimden ayrılmam
Götürseler
asmaya
5-İç Uyak (Seci)
Dize içinde fazladan yapılan ve mısra
sonlarındaki uyakla uyumlu olan ses benzerliğidir.
Şeb-i
hicrân yanar cânım döker kan çeşm-i
giryânım
Uyarır
halkı efgânım kara bahtım uyanmaz mı
Redif
ve Uyak z
Uyak ile redif farklı kavramlardır.
z
Her şiirde uyak bulunma koşulu yoktur.
z
Her şiirde redif bulunma koşulu da yoktur. z Redif ve uyak bir şiirde aynı anda
bulunabilir. Bu durumda, dize sonunda “redif” yer alır.
Uyakların Dizelerdeki Düzenlerine Göre
Türleri (Uyak Örgüsü)
1) DÜZ UYAK
Bir dörtlükte
Bütün dizelerin İlk üç dizenin
Birinci dize ile ikincinin, üçüncü ile dördüncü dizenin
birbiriyle uyaklı olması durumudur.
Ölürsem yazıktır, sana kanmadan
Kollarım boynunda halkalanmadan
Bir günüm geçmiyor, seni anmadan
Derdine katlandım, hiç usanmadan
___ a
___ a
___
a
___ a (Düz Uyak)
Ölümden ürker mi tez ölen kimse
Çoktan mazhar oldum, ben hak nefese
Bu demi sürerken ecel gelirse
İşimi bırakıp kaçamam hocam
___ a
___ a
___ a
___
b (Düz Uyak)
Ekin zamanları
geldi mi doğru tarlaya
Efendi, uşak
erkenden iş başına
Yaş, kuru toprak
kazılmalı
Ekeceğin toprak
dinlenmiş olmalı
___ a
___ a
___ b
___
b (Düz Uyak)
Uyakların Dizelerdeki Düzenlerine Göre
Türleri
2) SARMAL UYAK
Bir dörtlüğün birinci ve dördüncü dizelerinin kendi
arasında, ikinci ve üçüncü dizelerinin kendi arasında uyaklı olmasına dayanır.
Balkonlara, yalılara dalar düşünürüm O günler uzaklaşan yelkenlerin peşi
sıra
Akan
bulutlar gibi geçmiş: Ne iz, ne hâtıra! Sır şimdi bunca güzel hayat, güzel
ölüm!
_________
a
_________ b
_________ b
_________ a (Sarmal Uyak)
3) ÇAPRAZ UYAK
Bir dörtlüğün birinci ve üçüncü dizelerinin kendi arasında,
İkinci ve dördüncü dizelerinin kendi arasında uyaklı olmasına
dayanır.
Ne doğan güne hükmüm geçer,
Ne halden anlayan bulunur;
Ah aklımdan ölümüm geçer; Sonra bu kuş, bu bahçe, bu nur.
____ a
____
b
____ a
____
b (Çapraz Uyak)
C)Aliterasyon
Dizelerde aynı ünsüzlerin yinelenmesiyle
oluşan ahenktir.
Aşkın
sesi sen, bestesi
sen, nağmesi sensin
Bir büyük boşlukta bozuldu büyü
D)Asonans
Dizelerde aynı ünlülerin yinelenmesiyle
oluşan ahenktir.
Senin
kalbinden sürgün oldum ilkin
Bütün
sürgünlüklerim bir bakıma bu
sürgünün bir süreği
E)Ölçü
Şiirlerdeki dizelerin hece sayısının eşit
olmasına ya da hecelerin uzunluk-kısalık yönüyle düzenli biçimde sıralanmasına
dayanan ahenk öğesidir.
Türk Şiirinde,
Hece
Ölçüsü
Aruz
Ölçüsü
Serbest
Ölçü kullanılmıştır
Aruz Ölçüsü
Divan (Klasik) edebiyatı döneminde kullanılan ve bize
Araplardan geçmiş bir ölçü sistemidir. Dizelerdeki hecelerin açık veya kapalı
olmasına dayanır.
Hece Ölçüsü
Dizelerdeki hece sayılarının eşit olmasına dayanan bir
ölçü sistemidir.
Türk edebiyatın asıl ölçü sistemi “hece ölçüsü”dür ve en
eski zamanlardan beri Halk edebiyatında kullanılır.
Hece ölçüsünde de kalıplar vardır; 7’li,
8’li, 11’li, 15’li gibi. Bu kalıpların bazıları duraklı olabilir; 4+3=7’li,
4+4=8’li gibi.
Durak,
Şiir okunurken “sus” payının olduğu, nefes alınması gereken yerlerdir;
tıpkı düzyazıda virgüllerde duraksadığımız gibi, şiirde de bu noktalarda
duraksarız. Durakları şiirin
ölçüsünü çözümleyerek bulabiliriz.
Örnek
Ben yitirdim ben ararım yar benimdir kime ne Kah
girerim öz bağıma gül dererim kime ne
Kah giderim medreseye ders okurum Hak için
Kah giderim meyhaneye dem çekerim kime ne
Şiir 4+4+4+3=15’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
Ben yi-tir-dim / ben a-ra-rım / yar be-nim-dir /
ki-me ne 4 hece / 4 hece
/ 4 hece / 3 hece
Serbest Ölçü
Diğer ölçü sistemlerindeki kurallar yoktur.
Hecelerin açık veya kapalı olmasına ya da sayılarına
bakmaksızın şairin tamamen kendi üslubuna göre yazmasıdır.
Serbest ölçü, Türk şiirinde 1940’lardan sonra Orhan Veli
KANIK ile yaygınlaşmaya başlamıştır. Günümüzde yazılan şiirlerin çoğu serbest
ölçüde yazılmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder